الاثنين، 14 فبراير 2011

انا الثورة

الثورة قايمة ودايمة ...
             في سكة الثوار
يامعلمين الأمل ...
            يعني ايه أحرار
 السكة تمشي زي م رجلينا تخطي
تتولد أيام وسنين
ف لحظة ثورة من عيني
انا اللي اتعلمت اعلم .. كل مَنْعِيني
الشمس طلعت ف عز البرد
تدفي الكون بتكويني


انا الثورة .. وانا التحرير
وانا ابنك ...
وقت م كانوا بيضربو بالنار
انا رصاصك وانا المقتول
وانا كُلِّك ومش  معزول
وهنكون لك ف وقت الجد
رجالك بنصد وندافع
مدافع ظلمهم ماتت
روافع حلمنا جايه
(يا بنت الإيه ياجِنْيّه)*
خديني ف حضنك الدافي
انا منك ومشتاقلك
مشتاق احط ف ترابك
ياما باعوني ..
         وان واقف على اعتابك
ياما حلمنا اتكلم ..
        وقال اشعار
ياما حلمهم سلم ...
       سنين عمرنا للنار
سنينا الجاية بإدينا
وشربة مايه تِكفينا .. وحلم بسيط
نعيش الحلم وحدينا..
بلا توسيط
ونحلم اننا ف النور
م نصحاش على العتمة ف زنزانة
انا الثورة بقول يارب
تحمي الثورة..والثوار
***** 
                                           شعر/ سالم الفهد
                       11فبرير2011

*الاقتباس من الشاعر سامح سليم                                                 


                    

ليست هناك تعليقات:

إرسال تعليق